A gazdasági válság pozitív hatásai
Már biztosan sokat hallott a 2008 végére kibontakozó gazdasági világválságról és annak számtalan kellemetlen következményéről, az elhúzódó recesszióról. Felesleges lenne, ha most én is belesüllyednék ebbe a pesszimizmusba, és elmondanám azokat a kis- és középvállalkozásokat sújtó nehézségeket, amik az elkövetkező hónapokban várnak ránk. Helyette inkább a válság azon következményeiről írok, amik növekedési lehetőséget jelentenek azon kis- és középvállalkozóknak, akik hajlandóak optimistán állni a kibontakozó helyzethez. Mert számos ilyen lehetőség van, csak észre kell venni. Mindenki maga dönti el, hogy a pohár félig üres, vagy félig tele van. Azon kedves olvasók, akik inkább a nehézségeken szeretnének keseregni, javaslom, hogy inkább lapozzanak!
Ha úgy döntött, hogy tovább olvas, vegye fel optimista szemüvegét, és azon keresztül nézze meg a válság (nem is olyan) borzasztó következményeit!
A cégek visszafogják marketing költségeiket - avagy kevesebb reklámmal kell versenyezni
Nőnek a gyártási költségek, csökken a késztermék iránti kereslet, ami a profitot jelentősen megnyirbálja. A cégvezető kiadja a parancsot: Költségcsökkentés! Ennek a jelszónak első körben néhány adminisztratív dolgozó és a marketingköltségek szoktak áldozatául esni. Ennek következményeként a cég megindul a lejtőn, a csökkenő marketing kiáramlás csökkenő forgalmat fog eredményezni, amire a válasz a további költségcsökkentés. A végső kimenetel ugye egyértelmű?
Ennél célravezetőbb fordítva gondolkodni, és a forgalom növelésével ellensúlyozni a csökkenő árrést. A forgalomnövelés nehezen képzelhető el a marketing kiadások csökkentése mellett. Bár itt szeretném megjegyezni, hogy vannak olyan vásárlásösztönző megoldások, amitől kiskereskedelmi árrése már a jövő héttől 30-50%-kal emelkedhet anélkül, hogy egy vagyont költene marketingre. Adja ki a parancsot! Hatékonyabb marketinget akarok! Van egy jó hírem: A marketingje akkor is hatékonyabb lesz a válság idején, ha semmin nem változtat, mert a „költségcsökkentő” cégek hirdetéseivel már nem kell versenyeznie.
Kisvállalkozók százai mehetnek tönkre - avagy új üzletet kereső vevők tízezrei kerülnek a piacra
Lesznek olyan cégek, akiken nem segít a költségcsökkentés, feladják a harcot, és végleg bezárnak. Ami rossz hír nekik, de remek lehetőség Önnek, hogy lecsapjon a hirtelen felszabaduló vevőkörükre. Mert abban biztos lehet, hogy van vevőkörük, hiszen a cégek általában előbb zárnak be, minthogy az utolsó vevőjüket is elveszítenék. Megjegyzem, nem csak a vevőkör szabadul fel egy-egy cég bezárásakor. Értékes gépek, jó helyen lévő üzlethelyiségek is kedvező feltételek mellett kerülnek piacra. Érdemes nyitva tartani a szemünket!
Tömeges elbocsátások, növekvő munkanélküliség - avagy soha nem látott kínálat a munkaerőpiacon
Nagy világcégek csökkentik alkalmazottaik létszámát, olyan tapasztalt munkaerőt küldenek el, akiknek képzésére a korábbi években akár több százezer forintot költöttek. Ezek a magasan kvalifikált szakemberek megjelennek a munkaerő piacon, és minimális befektetés árán a tudásuk kihasználható.
A reálbér csökken - avagy recesszióban kisebb prémiumok értéke is megnő
Ilyenkor nem természetes az év végi jutalom. A jutalomra valóban rászolgáló alkalmazottak elégedettsége kisebb összeg mellett is nagyobb lesz, mint amikor „elvárás” a 13. havi fizetés.
Gyengülő forint - avagy extra nyereség az export piacon
Ha eddig nem próbált értékesíteni a környező országok piacain, akkor ez most kitűnő alkalom, hogy kifelé is kacsintgasson. Ha termékét tavasszal 10 euróért adta el külföldön, akkor 2.400Ft került a kasszába, mostanság nem ritka, hogy 2.800Ft bevételt realizálhat ugyanazon terméken.
Válság ide, válság oda gondolkozzon pozitívan!
Ha nem ijed meg a válságtól, optimistán szemléli a helyzetet, és a kínálkozó lehetőségeket kutatja, akkor lelkesedése átragad alkalmazottaira, amit a vevői is megéreznek, és szívesebben költik majd az Ön üzletében a válság miatt megcsappant pénzüket.
Hogy ezt ne kelljen kizárólag a lelkesedésre bíznia, elindítunk egy cikksorozatot, amelyben hónapról-hónapra bemutatunk olyan marketingeszközöket, amik ebben a segítségére lehetnek.
Sok vevőt kívánok!
Kolozsi János
marketing tanácsadó